Longboard je dlhší skateboard často krát aj širší používaný na longboarding. Longboardy môžu mať rôzne tvary, ktoré sú závislé od druhu ich použitia. Rozdiel oproti klasickému skateboardu spočíva najmä v dĺžke, konštrukcii a pružnosti dosky, šírke trucku a hlavne v type koliesok ktoré sú pri longboarde širšie a väčších priemerov ako u klasického skateboardu. Dĺžky longboardov sa pohybujú v rozmedzí 70 až 140 centimetrov avšak môžu byť aj dlhšie. Kolieska bývajú priemerov 60 až 90 milimetrov. Takto široké kolieska sa hravo poradia s menšími nerovnosťami cesty pričom dlažobné kocky im nerobia žiadne problémy. Dlhé longboardy so širokými kolieskami sú priamo určené na "plavbu" po zemi a prinášajú pocit surfovania. Longboard pozostáva z nasledovných častí: DOSKA, GRIPTAPE, TRUCKY, PODLOŽKY, KOLIESKA, LOŽISKÁ a PRÍSLUŠENSTVO.

História: Kto postavil prvý skateboard alebo longboard nikto nevie, ale je známe že tento šport sa stal populárnym v šesťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia u kalifornských surferov. Práve títo surferi začali uvažovať ako sa zabaviť počas pokojného mora. A keďže pocit voľnosti na prílivových vlnách im bol veľmi blízky hľadali niečo podobné aj na súši. Netrvalo dlho a zrodil sa nápad priskrutkovať na dosku podobnú surfu kolieska z korčulí. Takto vznikol prvý sketeboard alebo longboard, ktorý sa veľmi odlišoval od tých dnešných, ale už nič nebránilo tomu aby sa nezačalo jazdiť po dlhých kalifornských chodníkoch popri mori. Prvý človek, ktorý si všimol potenciál skateboardu bol Larry Stevenson, redaktor surfového časopisu. Urobil si vlastnú značku Makaha, v ktorej nebol skateboard iba detská hračka, ale športové náčinie. Začal sponzorovať jazdcov a chodiť s nimi na demá. Na začiatku nemal skejt ani nose ani tail a práve Larry je človek, ktorý má patentovaný kicktail, čiže pätu, z ktorej sa dá odraziť. Spočiatku to bola iba pouličná atrakcia alebo jazdenie vo vypustených bazénoch. Avšak s postupným nárastom obľúbenosti jazdenia na doske sa začínajú organizovať rôzne stretnutia a vznikajú prvé športové disciplíny.

V roku 1959 bol predaný prvý Roller Derby Skateboard. V roku 1963 sa organizuje prvé oficiálne predstavenie. V osemdesiatych rokoch sa začína rozširovať slalom a freestyle. Z bazénu sa prechádza na U rampu. Potom pribúda ďalšia disciplína downhill. V roku 1974 bol vynájdený uretán, tvrdý materiál ktorý sa perfektne hodil na kolieska. Začínajú sa objavovať prvé firmy ktoré sa špecializujú iba na výrobu spojenú so skateboardingom a longboardingom. V 90. rokoch sa jazdenie na doske s kolieskami rozširuje do celého sveta. Vznikajú prvé kluby a začínajú sa organizovať medzinárodné súťaže. Vývoj nasvedčuje tomu že skateboarding a longboarding dobíjajú celý svet!

Existuje mnoho longboardov rôznych tvarov a veľkostí ale longboardy sa rozdeľujú hlavne na štyri základné skupiny.
Sú to tieto: SLALOM, CARVING, DOWNHILL a SPEEDBOARD

Slalom longboard
Tento druh je najmenší zástupca longboardov. Keďže je najmenší nie je moc stabilný ale lepšie zatáča a tým pádom je priamo určený na jazdu medzi prekážkami čiže slalom. Veľmi vhodný je aj na voľné jazdenie v meste. Tento typ sa najviac približuje klasickému skateboardu. Slalomové longboardy nie sú ale vôbec vhodné pre pokročilé zjazdy a vysoké rýchlosti kvôli ich nestabilite. Dĺžky slalomových dosiek sa pohybujú do 80 cm. Trucky bývajú široké do 130 mm. Typické kolieska sú o priemere 60 mm.

Carving longboardy
Ďalší longboard je asi najpopulárnejší a najviac rozšírený. U jazdcov si získal obľubu hlavne vďaka jazdným vlastnostiam ktoré ponúka. Väčšina carvingových doskiek sa vyznačuje pružiacim efektom. Tento efekt je dosiahnutý použitím vhodného tvaru a použitím materiálov s vysokou pružnosťou. Jazda na takomto type longboardu je veľmi pohodová, dajú sa s ním robiť veľké príjemné oblúky ale takisto rôzne longboardové triky. Tento typ je určený hlavne na jazdenie v meste a na zjazdy pri menších rýchlostiach. Dĺžky carvingových longboardov sa pohybujú okolo 100 cm. Záleží iba na konkrátnom jazdcovi či si vyberie kratší alebo dlhší variant. Najvhodnejšie kolieska sú priemerov okolo 70 mm. Kolieska by nemali byť moc tvrdé a vhodný durometer je okolo 80a. Najrozšírenejšie trucky pre tieto dosky sú o šírke 150 až 180mm. Užšie trucky sa moc neodporúčajú nakoľko robia dosku menej stabilnou. Carvingový longboard je vhodný hlavne pre začiatočníkov ktorý chcú spoznať longboarding. 

Downhill longboard
Tak toto je už klasický zjazdový longboard. Zjazdová doska môže byť o niečo dlhšia ako carvingová avšak je omnoho tvrdšia čiže aj menej pružná. Tento longboard je veľmi stabilný a je určený na pokročilé zjazdy a vysoké rýchlosti až do 50 km/h. Na jazdenie v meste nie je až tak vhodný hlavne kvôli jeho rozmerom a aj váhe ktorá je väčšia ako u carvingových longboardov. Downhillová doska môže byť až 120 cm dlhá a býva zväčša rovná (bez klemby). Trucky pri tomto type bývajú najčastejšie tiež 180 mm široké avšak môžu sa použiť aj širšie. Kolieska sa používajú väčších priemerov a to okolo 77 mm. Tvrdosti koliesok by mali byť trošku vyššie a to okolo 82a. Tento typ je určený najmä pre tých ktorý hľadajú adrenalín, zjazdy a vysoké rýchlosti.

Speedboard longboardy
Posledný zástupca longboardov je speedboard. Je to špeciálny druh downhillového longboardu určený priamo pre tie najvyššie rychlosti ktoré môžu dosahovať až 70 km/h a viac. Speedboard je ťažší ako ostatné longboardy a nie je vôbec pružný. Vyznačuje sa nižšie položeným ťažiskom, čo je dosiahnuté špeciálny tvarom dosky alebo použitím takzvaného "drop-thru" systému uchytenia truckov. Vďaka nižšie položenému ťažisku je speedboard naozaj veľmi stabilný. Speedboardy používajú najširšie trucky o šírke až 200 mm. Dĺžka dosky je približne rovnaká ako u downhillových longboardov. Kolieska sa používajú najväčších priemerov a môžu mať priemer až 90 mm. Na dosiahnutie tých najväčších rýchlostí sú potrebné aj tie najtvrdšie kolieska. Tento typ je pre tých ktorý to myslia s longboardingom vážne a chcú sa venovať serióznym zjazdom. 

Iné podobné typy
Tu by som spomenul predovšetkým "Mountainboardy" a potom ešte jednu novinku "Freebordy". 
Mountainboardy sú určené na hrubý nerovný terén. Tieto dosky zvládajú jazdu po trávnatom poraste, štrku, hline a podobne. Ich kolieska majú priemer viac ako 10 cm. Pozostávajú z duše a plášťu a preto su veľmi mäkké a hravo si prispôsobujú nerovnému povrchu. Používajú sa tu tiež špeciálne odpružené trucky v niektorých prípadoch môžu byť doplnené brzdou. Dosky obsahujú držiaky nôh podobné tým na kiteboarde. Freebord je v podstate celkom podobný longboardu. Rozdiel je v tom že obsahuje dalšie dve kolieska, každé na jednom trucku. Tieto kolieska sú v strede trucku a otáčajú sa o 180 stupňov. Doska obsahuje tiež držiaky nôh. Jazda na freeborde sa asi najviac podobá jazde na snowboarde avšak nie je určený pre vysoké rýchlosti a longboardové triky.

Zdroj Internet